Fri frakt ved bestilling over kr 1000
Til kassen
Totalt: 0
Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Hva er forskjellene mellom Mode 1, 2, 3 og 4 lading?

Hva er forskjellene mellom Mode 1, 2, 3 og 4 lading?

Lading av elbil kan deles opp i fire hovedkategorier (lademoduser). Mode 1, mode 2, mode 3 og mode 4. Disse beskriver både hvordan vi lader og hvilke sikkerhetsfunksjoner som er på plass under lading. 

Mode 1 – Usikret lading fra stikkontakt (brukes ikke på dagens elbiler).
Mode 2 – Lading fra stikkontakt med noe sikkerhet. Kalles ofte  «nødlader».
Mode 3 – Sikker, normal lading fra ladestasjon/ladestolpe. Både sakte- og semi-hurtig lading.
Mode 4 – Hurtiglading (f.eks. fra Fortum/Grønn Kontakt/etc.). Disse kablene sitter fastmontert i ladestasjonen.

Under vil vi forklare litt om forskjellene rundt disse ulike lademodusene.

 

Mode 1 - benyttet i eldre elbiler

Mode 1 lading er den enkleste formen for lading uten noen form for kommunikasjon eller sikkerhet. Dette er en lademetode benyttet i eldre elbiler.

Har du en eldre elbil eller en elektrisk scooter som kun støtter mode 1 lading, men du ønsker å kunne lade fra ladestasjoner? Da kan denne overgangen være løsningen.

 

Mode 2 - nødlading

Mode 2 lading ligner mye på mode 1 lading, mens mode 2 lading ivaretar noen grunnleggende sikkerhetsfunksjoner i kommunikasjonsboksen på ladekabelen som kommuniserer med kjøretøyet. De aller fleste elbiler og hybridbiler leveres normalt med en slik ladekabel til stikkontakt med bilen.

Finn Mode 2 ladekabel til stikkontakt her

Kommunikasjonsboksen sikrer at det ikke føres strøm frem til bilen før det er etablert sikker kontakt med bilen ved at ladekabelen er koblet i. Boksen sikrer i tillegg at det ikke starter lading ved f.eks. jordfeil på anlegget. Kommunikasjonsboksen avgjør ladeeffekten som skal trekkes fra strømkilden og kommuniserer dette med kjøretøyet. Kommunikasjonsboksen har derimot ikke mulighet til å avdekke kapasiteten eller dimensjoneringen i strømkilden, noe som gjør at ansvaret for å sjekke at anlegget er riktig dimensjonert, overføres til den som lader.

Videre er den vanligste kontakten i dette tilfellet en SCHUKO stikkontakt (husholdningskontakt). Denne kontakten er ikke dimensjonert til å takle langvarig belastning med de effektene som normalt belastes under lading av elbil. Det anbefales derfor å benytte mode 2 ladekabler med mulighet for å redusere ladeeffekten til 10A eller lavere for å redusere risikoen for branntilløp under lading. Les mer om lading fra stikkontakt her.

 

Mode 3 - AC semihurtig lading

Mode 3 lading beskriver lading fra faste installasjoner som fra ladestasjon eller ladestolper med standarisert kontakt kalt type 2. Her vil sikkerhetsfunksjonene som vi finner i en mode 2 ladekabel befinne seg i ladestasjonen. I tillegg skal annlegget være kontrollert av autorisert installatør og dimensjonert for den maksimale ladeeffekten som er mulig å gi ut til kjøretøyet som skal lade. 

Finn Mode 3 ladekabel til ladestasjon her

Kommunikasjon mellom kjøretøy og ladestasjon sikrer at både ladestasjonen og kjøretøyet er tilkoblet og at det ikke forekommer jordfeil eller lignende før lading kan starte. Ladestasjonene kan leveres enten et type 2 uttak som beskrevet over, eller med fastmontert kabel. Ved bruk av ladestasjoner med type 2 uttak, er det behov for en mode 3 ladekabel i enten “type 2 til type 1” eller “type 2 til type 2” avhengig av hvilken elbil / ladbare hybrid du ønsker å lade. Disse kablene har ingen kommunikasjon eller elektronikk, men overfører kun strøm fra ladestasjon til kjøretøyet.

Da det er veldig forskjellig hvilke ladeeffekter de forskjellige kjøretøyene tillater, så finnes det både mode 3 ladekabler og ladestasjoner med støtte for forskjellig ladeeffekt. Normalt er det 4 ladeeffekter vi snakker om. 3,7kW, 7,4kW, 11kW og 22kW.

 

Mode 4 - DC hurtiglading

Mode 4 lading er den lademodusen vi benytter når vi besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen.

Mens “standard” lading skjer med vekselspenning (AC) som omformes til likespenning (DC) ombord i bilen, så skjer hurtiglading med likespenning (DC) og kan derfor kjøres rett inn på batteriet uten å gå via bilens egen “omformer”. Bilen og hurtigladestasjonen vil kommunisere seg imellom og bilen vil gi tilgang direkte til batteriet for hurtigladestasjonen.

Hurtigladere har alltid fastmontert kabel, så det er ikke behov for å ta med egen kabel. Disse kablene er utstyrt med enten CHAdeMO eller CCS plugg på kabelen som er tilpasset lading i høye effekter (typisk fra omkring 50kW og oppover). Det er kun Tesla som i sine Model S og Model X modeller som benytter samme plugg til “standard” lading og hurtiglading. Derfor får Tesla kun hurtigladet fra Tesla sine egne “Superchargers” som har type 2 plugg på kabelen, med mindre man benytter en CHAdeMO overgangLes mer om hurtiglading her.