Vi slår et slag for bærekraft

Vi i Grønne Mil ønsker å ta avstand fra Black Friday hysteriet og ønsker heller fokus på bærekraft med vårt #NoBlackFriday initiativ. Her ønsker vi å fremme organsisasjoner som arbeider for en mer bærekraftig fremtid.

Vi mener Black Friday skaper en usunn handelstrend som blant annet er lite bærekraftig for handelsstanden, er svært negativt for miljøet og forsterker bruk og kast trenden. Videre fører det enorme prisjaget til at nisje og kompetanseforretninger skvises ut til fordel for gigantene.

På bakgrunn av dette kjører vi nå igang vårt «#NoBlackFriday» initiativ og håper flere følger etter!

Hva innebærer #NoBlackFriday?

  1. Ingen rabatter på gronnemil.no i HELE november (inklusive Black Friday)!
  2. Grønne Mil AS klimakompenserer ALLE ordre i november ved å kjøpe klimakvoter fra CHOOOSE på 49,- (Les mer om hva dette innebærer her!). «Produktet» legges automatisk til i handlekurven for alle kunder i november. Dette er GRATIS for våre kunder!

Utover vårt bidrag til CHOOOSE, oppfordrer vi alle våre kunder til å støtte et miljøinitiativ i November!

Hvorfor CHOOOSE?

CHOOOSE er et norsk teknologiselskap som akselererer bærekraftige løsninger, og ble i 2018 anerkjent som en av verdens 10 beste startups av Sir Richard Bransons Extreme Tech Challenge. Selskapet har utviklet en plattform som gjør det enkelt for individer, bedrifter og organisasjoner å kompensere CO2-avtrykket sitt ved å koble seg opp mot de beste og mest anerkjente CO2-reduserende prosjektene i verden. Prosjektene vi støtter gjennom CHOOOSE bidrar til å akselerere det grønne skiftet ved å erstatte olje og kull med fornybar energi i utviklingsland, i samarbeid med FN. Prosjektene korresponderer også med 3 av FNs bærekraftsmål, og bidrar til  positive ringvirkninger for lokalbefolkningen, deriblant rent vann, ren energi, nye arbeidsplasser og bedre sanitærforhold.

Gjennom vårt samarbeid med CHOOOSE under vår #NoBlackFriday kampanje, reduserer vi 1 tonn med CO2 per ordre, som vil si at vi overkompenserer miljøavtrykket til hvert eneste produkt vi tilbyr. Det tilsvarer faktisk mer enn det gjennomsnittlige fotavtrykket en nordmann etterlater seg i løpet av en måned, eller 7 færre flyturer fra Oslo til London.

Se også «How it works» for mer informasjon.

Hjelp oss å spre budskapet

Hjelp oss med å spre budskapet og samtidig skape en trend hvor fokuset snus fra forbruk til bærekraft i november. Bruk emneknaggen #NoBlackFriday i sosiale medier og still krav til butikkene du handler i.

Hvorfor ikke Prismatch?

Grønne Mil jobber kontinuerlig, hele året, for å tilby våre kunder konkurransedyktige, men samtidig, bærekraftige priser på våre produkter. Vi har også prismatch for å sikre våre kunder de beste prisene om vi ikke skulle henge med i svingene. Prismatch gjelder dog kun på ordinære priser og IKKE kampanjepriser. Dette vil også være gjeldende i november og under Black Friday, da dette ville underbygge hele vårt #NoBlackFriday initiativ.