Kjekt å vite om: Ladekabler

Ladeskole tavle

  • Elon – Mode 2 – CEE & SCHUKO til Type 1

    På lager
    kr 4.299,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 2 – CEE & SCHUKO til Type 2

    På lager
    kr 4.299,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 3 – Type 1 – 3.7kW (16A) – Låsbar

    På lager
    kr 1.499,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 3 – Type 1 – 3.7kW (16A) – Spiral – Låsbar

    På lager
    kr 1.899,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 3 – Type 1 – 7.4kW (32A) – Låsbar

    På lager
    kr 1.799,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 3 – Type 1 – 7.4kW (32A) – Spiral – Låsbar

    På lager
    kr 1.999,00 ink. Mva Kjøp

Kjekt å vite om ladekabler

Ladekabler til elbil kan virke komplisert, men er ikke så komplisert som man skulle tro. Man kan egentlig sammenlikne med USB ladekabler til telefonen. Denne er lik til alle telefoner i den enden som enten settes inn i PCen, eller i ladeadapteret som plugges i veggen. I andre enden er det avhengig av om du har en Apple (iPhone) eller en Samsung (eller annen Android telefon). Det samme gjelder for elbiler (og ladbare hybrider). Det er i hovedsak to standarder for pluggene som skal inn i bilene, Type 1 (J1772) eller Type 2 (IEC-62196). Utover dette er det type lading en trenger å vite noe om når det kommer til elbil og ladbare hybrider. Under finner du informasjon om nettopp dette.



Mode (1/2/3/4)

Ved lading av elbil/hybrid kan dette gjøres på forskjellige ladeløsninger, omtalt som «modes». Det er i hovedsak 4 forskjellige moduser:

Mode 1 – usikret lading fra stikkontakt
Mode 2 – lading fra stikkontakt med noe sikkerhet
Mode 3 – Sikker lading fra ladestasjon/ladestolpe
Mode 4 – Hurtiglading

Les med om dette her i «Ladeskolen: Forskjellen på Mode 1, 2, 3 og 4?»

Mode 1:


Mode 1 brukes på de eldre og mindre elbilene som for eksempel Buddy Electric. Her er det ingen kommunikasjon mellom bil og forsyningssiden. Elbilen kobles rett i stikkontakten slik som man gjør med en lampe eller lignende.

Mode 2:


Mode 2 lading fungerer på samme måte som mode 1, men har til gjengjeld elektronikk som overvåker ladingen. Denne er ofte plassert i en «klump» på kabelen, men det finnes også mode 2 kabler med denne elektronikken innebygget i håndtaket. En mode 2 ladekabel er ofte omtalt som elbilens «jerrykanne» og kan ses på som en portabel ladeløsning som kan plugges i nesten hvor som helst hvor det finnes strømuttak. Den er ikke anbefalt som erstatning til ladestasjon i hjemmet, men som en ekstra sikkerhet liggende i bilen ved behov for lading der hvor lasestasjoner ikke er tilgjengelig. Disse kan ikke benyttes til hurtiglading.

Mode 3:


Mode 3 ladekabler har ingen overvåkning, men krever derimot tilkobling til ladestasjoner (offentlige eller hjemmeladere) som håndterer kommunikasjon med elbilen og overvåkning av ladingen. Mode 3 lading tilbyr normalt ladeeffekter opptil 22 kW.

Mode 4:


Mode 4 gjelder når du for eksempel hurtiglader din bil direkte med DC strøm til batteriet. I slike tilfeller brukes ikke den interne laderen som sitter i bilen, men ladestasjonen ”hopper over” denne og kjører strøm direkte til batteriet. Dette tillater langt høyere effekter og raskere lading. I disse tilfellene er ladekabel normalt fastmontert på ladestasjonen.


Type 1 eller Type 2?

Elbiler og ladbare hybridbiler kommer med ladekontakt i bilen i enten type 1 eller type 2 utførelse. Dette bestemmer hva slags type ladekabel som kan benyttes.

Mode 2:

For mode 2 ladekabler vil det normalt være et husholdningsstikk i ene enden, og en type 1 eller type 2 plugg i andre enden (avhengig av hvilken bil du skal ha denne til).

Mode 3:

For mode 3, så vil kabelen har en type 2 kontakt på infrastruktursiden (f.eks i offentlige ladestasjoner eller hjemmeladere). Alle kabler av denne typen omtales på «folkemunne» som type 2 kabler, til tross for at noen av disse er type 1 i ene enden.

Eksempel:
– Nissan LEAF har type 1 kontakt i bilen. Denne vil benytte en ladekabel med type 2 i infrastruktursiden, men type 1 i bilenden.
Type 2 til Type 1

– Tesla Model S har type 2 kontakt i bilen. Denne vil derfor benytte en ladekabel med type 2 i begge ender.
Type 2 til Type 2


Ampere (16A eller 32A)

Hvilken «ladehastighet»/ladeeffekt kabelen leverer bestemmes av hvor mange ampere (normalt 16A eller 32A) kabelen kan levere, samt hvor mange faser kabelen har (se under). 32A kabler støtter den høyeste ladeeffekten og vil også fungere på ladekilder som kun tilbyr 16A. I disse tilfellene vil effekten strupes. Benytter du en ladekabel som støtter 16A lading, så vil du ikke kunne dra nytte av full effekt fra ladekilder som tilbyr 32A lading. I noen tilfeller vil ikke laderen tillate bruk av 16A kabler, noe som ender med at bilen ikke mottar lading. Normalt vil det derfor være tryggest å velge en 32A kabel uavhengig av om din bil kan ta utnytte ladehastigheten eller ikke.


Faser (1 fase eller 3 fase)?

Biler med type 1 kontakt i bilen kan kun lade med 1 fase, mens biler med type 2 kontakt i bilen kan lade med både 1 fase og 3 fase kabler. Kabler med 3 faser støtter høyere ladeeffekt og dermed raskere lading enn kabler med kun 1 fase. 1 fase og 3 fase kabler virker normalt om hverandre uavhengig av hva du har tilgjengelig i fra kilden. Lader du med en kabel som kun har 1 fase i fra en kilde som tilbyr 3 faser, så vil du ikke kunne dra nytte av full ladeeffekt/ladehastighet.


Mode 2:

Mode 2 ladekabler leveres normalt med eller uten justerbar ladeeffekt i ampere (f.eks. 6A/10A/16A). Kabler med justerbar ladeeffekt kan være praktisk hvor det er begrenset effekt tilgjengelig slik at du kan unngå at sikringen slår ut, samt unngå unødig brannfare ved overbelastning. Mode 2 kabler leveres normalt kun med 1 fase.

OBS! Etter Norsk lov skal alle nyinstallasjoner av stikkontakter (SCHUKO) for bruk mot lading av elbil sikres med maks 10A. Derimot leverer bilprodusentene ofte mode 2 ladekabler på 13A med sine kjøretøy. Dette kan forårsake problemer ved lading på disse uttakene.


Mode 3

Mode 3 kablene leveres normalt i følgende utførelser:

YTELSE: OK!

230V 16A 1 fase (støtter opptil 3,7 kW lading)

YTELSE: BRA!

230V 32A 1 fase
 (støtter opptil 7,4 kW lading)

YTELSE: BEDRE!

400V 16A 3 fase (støtter opptil 11 kW lading) KUN FOR TYPE 2 – TYPE 2

YTELSE: BEST!

400V 32A 3 fase (støtter opptil 22 kW lading) – KUN FOR TYPE 2 – TYPE 2

Hvilken kabel du skal velge til din bil avhenger av hvilken ladehastighet/ladeeffekt din bil støtter, samt hvilken ladehastighet/ladeeffekt ladestasjonen gir ut.

Finn ladekabler til ditt kjøretøy her!

  • Beskyttelseslommer for Tesla X

    Beskyttelseslomme for Tesla Model X nøkkel v.2

    På lager

    Beskyttelseslommer for Tesla model X nøkkel i mange fargevarianter og med praktisk merking

    kr 199,00 Velg alternativ
  • Elon – Mode 3 – Type 2 – 7,4kW (32A) – Spiral – Låsbar

    På lager
    kr 1.999,00 ink. Mva Kjøp
  • Park Mini elektronisk parkeringsur

    På lager

    Verdens minste elektroniske parkeringsur

    kr 499,00 ink. Mva Kjøp
  • Beskyttelseslommer for Tesla S

    Beskyttelseslomme for Tesla Model S nøkkel v.2

    På lager
    kr 199,00 Velg alternativ
  • Bag til ladekabler

    På lager

    Ladekabelbag til mode 2 og mode 3 ladekabler

    kr 149,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 2 – CEE & SCHUKO til Type 1

    På lager
    kr 4.299,00 ink. Mva Kjøp
  • Beskyttelseslommer for Tesla S

    Beskyttelseslomme for Tesla Model S nøkkel

    På salg!
    -35%
    På lager
    kr 199,00 kr 129,00 ink. Mva Velg alternativ
  • Beskyttelseslommer for Tesla X

    Beskyttelseslomme for Tesla Model X nøkkel

    På salg!
    -35%
    På lager

    Beskyttelseslommer for Tesla model X nøkkel i mange fargevarianter og med praktisk merking

    kr 199,00 kr 129,00 ink. Mva Velg alternativ
  • Elon – Mode 3 – Type 1 – 3.7kW (16A) – Låsbar

    På lager
    kr 1.499,00 ink. Mva Kjøp
  • Jazzy2Go Veggholder for type 2 kabler

    Utsolgt!

    kr 249,00 ink. Mva Les mer
  • Elon – Mode 3 – Type 2 – 22kW (32A 3-fas) – Låsbar

    På lager
    kr 1.999,00 ink. Mva Kjøp
  • Elon – Mode 2 – CEE & SCHUKO til Type 2

    På lager
    kr 4.299,00 ink. Mva Kjøp