Grønne Mil’s Ladeskole

Grønne Mil's Ladeskole

Velkommen til Grønne Mil’s ladeskole. Her vil du finne informasjon relatert til elbil, ladbare hybrider, lading, vern, normer og regler, og ofte brukte ord og uttrykk. Nøl ikke med å ta kontakt med oss om du lurer på noe, eller du savner informajon i Grønen Mil’s Ladeskole.

Innholdsfortegnelse

  1. Elbil
  2. Ord og uttrykk
  3. Lademåter = Mode 1, Mode 2, Mode 3, Mode 4
  4. Lading fra stikkontakt
  5. Ladekabler
  6. Ladestasjoner
  7. NEK400 Normsamling
  8. Planlegging og prosjektering av ladeinstallasjoner

1. Ladeskole: Elbil

Grønne Mil's Ladeskole - Elbil

Hva er en elbil?

Grønne Mil's Ladeskole - type elbiler
Kilde: NZ Electric Car Guide

Elbil, hybrid, ladbar hybrid. BEV, HEV, PHEV, REX… Hva skiller dem fra hverandre og fra biler med bensin eller diesel?

Elbil (BEV): En ren elbil drives kun av strøm fra batterier og omtales ofte med forkortelsene EV (Electric Vehicle) eller BEV (Battery Electric Vehicle). Disse kjøretøyene må «tankes»/fylles ved bruk av ladestasjon eller EVSE (mode 2) ladekabler.

Hybrid (HEV): Hybridbiler har ofte en liten elektrisk motor og et lite batteri som kan lades ved regenerering ved kjøring i nedoverbakker og/eller bremsing. Disse bilene drives dog hovedsakelig av en bensin eller diesel motor og kan ikke lades fra ladestasjon eller lignende.

Plug-in Hybrid (PHEV): Plug-in Hybrider har på samme måte som andre hybridbiler, en liten elektrisk motor i tillegg til sin bensin eller diesel motor. Disse bilene kan derimot lades fra ladestasjon eller stikkontakt på samme måte som et fullelektrisk kjøretøy.

Series Plug-in hybrid (PHEV / REX): Disse kjøretøyene drives kun av en elektrisk motor, men har mulighet til å lade batteriene med en såkalt «range extender (REX) som i praksis er en generator drevet av fossilt drivstoff.

Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV): I tillegg til kjøretøyene over finnes det hydrogenbiler som i praksis er elektriske kjøretøy, men hvor energien til batteriene genereres av hydrogen. Disse bilene tankes på lik linje som bensin/diesel biler, men da med hydrogen.


Elbiler i dag

Grønne Mil's Ladeskole - oversikt over elbiler

For en oversikt over tilgjengelige elbiler i dag, ta en titt på utstyrsvelgeren vår.

Elbilforeningen (elbil.no) har også laget en fin oversikt over rekkevidde for eksisterende elbiler i markedet.

2. Ladeskole: Ord og uttrykk

Det er mange ord og uttrykk som kan være kjekt å være klar over når en eier eller bruker en elbil. Under går vi igjennom noen av disse.


Batterikapasitet = kWt

Grønne Mil's Ladeskole - Batterikapasitet = kWt

Batterikapasiteten til en elbil eller hybrid oppgis i kWt / kWh (kilowattime / kilowatthour). For elbiler strekker dette seg normalt fra 20 til 100 kWt, mens hybridbiler har langt mindre batterier med batterikapasitet på under 10 kWt.

Tips! En veldig enkel tommelfingerregel for rekkevidde er å ta batterikapasiteten og dele på 2 for å få rekkevidde i km. Dette gir en rekkevidde som gjerne er noe under hva produsenten oppgir, men nærmere reell rekkevidde. Rekkevidden vil dog variere basert på årstid/temperatur.


Ladeeffekt = kW

Grønne Mil's Ladeskole Ladeeffekt = kW

Maksimal ladeeffekt (ladehastighet) til en elbil eller hybrid ved «normal» AC lading (ikke fra hurtigladestasjoner) oppgis i kW (kilowatt). Dette spenner seg normalt fra 3,3 til 22 kW med noen få unntak som f.eks. Renault ZOE som støtter høyere AC ladeeffekt. Dessto høyere ladeeffekt bilen støtter, dessto raskere kan bilens batteri fylles.

Tips! En enkel tommelfingerregel for utregning av ladetid fra tomt til fullt batteri er å ta batterikapasiteten (kWt) og dele på maksimal støttet ladeeffekt (kW). Dette gir ladetid i timer.


Ladekontakt i bil = Type 1 / Type 2

Grønne Mil's Ladeskole - Ladekontakt i bil = Type 1 / Type 2

Nyere elbiler og ladbare hybrider leveres med 1 av 2 eksisterende standard ladekontakter for «normallading» (AC). Dette er enten Type 1 (J1772) eller Type 2 (IEC-62196) ladekontakt. Dette er styrende for hvilke ladekabler som passer til kjøretøyet. Det er kun 1 standard for tilførselssiden for normallading fra ladestasjon (mode 3 lading), noe som betyr at kablene da alltid har Type 2 plugger i andre enden. Disse kablene omtales ofte på folkemunne som Type 2 kabler uavhengig av om det er Type 1 eller Type 2 plugg på kjøretøysiden.


3. Ladeskole: Lademåter = Mode 1, Mode 2, Mode 3, Mode 4

Lading av elbil kan virke komplisert og forvirrende, men egentlig er det ganske enkelt. Lading av elbil kan deles opp i fire hovedkategorier (lademoduser). Mode 1, mode 2, mode 3 og mode 4. Disse beskriver både hvordan vi lader og hvilke sikkerhetsfunksjoner som er på plass under lading. Under vil vi forklare litt om forskjellene rundt de ulike lademodusene som finnes.


Mode 1

Grønne Mil's Ladeskole - Mode 1 lading
Mode 1 lading

Mode 1 lading er den enkleste formen for lading uten noen form for kommunikasjon eller sikkerhet. Dette er en lademetode benyttet i eldre elbiler.


Mode 2 (nødlading)

Grønne Mil's Ladeskole - Mode 2 lading
Mode 2 lading (nødlading)

Mode 2 lading ligner mye på mode 1 lading, mens mode 2 lading ivaretar noen grunnleggende sikkerhetsfunksjoner i kommunikasjonsboksen på ladekabelen som kommuniserer med kjøretøyet. De aller fleste elbiler og hybridbiler leveres normalt med en slik ladekabel med bilen. Kommunikasjonsboksen sikrer at det ikke føres strøm frem til bilen før det er etablert sikker kontakt med bilen ved at ladekabelen er koblet i. Boksen sikrer i tillegg at det ikke starter lading ved f.eks. jordfeil på anlegget. Kommunikasjonsboksen avgjør ladeeffekten som skal trekkes fra strømkilden og kommuniserer dette med kjøretøyet. Kommunikasjonsboksen har derimot ikke mulighet til å avdekke kapasiteten eller dimensjoneringen i strømkilden, noe som gjør at ansvaret for å sjekke at anlegget er riktig dimensjonert, overføres til den som lader. Videre er den vanligste kontakten i dette tilfellet en SCHUKO stikkontakt (husholdningskontakt). Denne kontakten er ikke dimensjonert til å takle langvarig belastning med de effektene som normalt belastes under lading av elbil. Det anbefales derfor å benytte mode 2 ladekabler med mulighet for å redusere ladeeffekten til 10A eller lavere for å redusere risikoen for branntilløp under lading.


Mode 3 (AC semihurtig lading)

Grønne Mil's Ladeskole - Mode 3 lading
Mode 3 lading (semihurtig lading)

Mode 3 lading beskriver lading fra faste installasjoner som fra ladestasjon eller ladestolper med standarisert kontakt kalt type 2. Her vil sikkerhetsfunksjonene som vi finner i en mode 2 ladekabel befinne seg i ladestasjonen. I tillegg skal annlegget være kontrollert av autorisert installatør og dimensjonert for den maksimale ladeeffekten som er mulig å gi ut til kjøretøyet som skal lade. Kommunikasjon mellom kjøretøy og ladestasjon sikrer at både ladestasjonen og kjøretøyet er tilkoblet og at det ikke forekommer jordfeil eller lignende før lading kan starte. Ladestasjonene kan leveres enten et type 2 uttak som beskrevet over, eller med fastmontert kabel. Ved bruk av ladestasjoner med type 2 uttak, er det behov for en mode 3 ladekabel i enten «type 2 til type 1» eller «Type 2 til Type 2» avhengig av hvilken elbil / ladbare hybrid du ønsker å lade. Disse kablene har ingen kommunikasjon eller elektronikk, men overfører kun strøm fra ladestasjon til kjøretøyet.

Da det er veldig forskjellig hvilke ladeeffekter de forskjellige kjøretøyene tillater, så finnes det både mode 3 ladekabler og ladestasjoner med støtte for forskjellig ladeeffekt. Normalt er det 4 ladeeffekter vi snakker om. 3,7kW, 7,4kW, 11kW og 22kW.


Mode 4 (DC hurtiglading)

Grønne Mil's Ladeskole - Mode 4 lading (DC Hurtiglading)
Mode 4 lading (hurtiglading)

Mode 4 lading er den lademodusen vi benytter når vi besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen. Mens «standard» lading skjer med vekselspenning (AC) som omformes til likespenning (DC) ombord i bilen, så skjer hurtiglading med likespenning (DC) og kan derfor kjøres rett inn på batteriet uten å gå via bilens egen «omformer». Bilen og hurtigladestasjonen vil kommunisere seg imellom og bilen vil gi tilgang direkte til batteriet for hurtigladestasjonen. Hurtigladere har alltid fastmontert kabel, så det er ikke behov for å ta med egen kabel. Disse kablene er utstyrt med enten CHAdeMO eller CCS plugg på kabelen som er tilpasset lading i høye effekter (typisk fra omkring 50kW og oppover). Det er kun Tesla som i sine Model S og Model X modeller som benytter samme plugg til «standard» lading og hurtiglading. Derfor får Tesla kun hurtigladet fra Tesla sine egne «Superchargers» som har type 2 plugg på kabelen, med mindre man benytter en CHAdeMO overgang.

Grønne Mil's Ladeskole - CHAdeMO
CHAdeMO og CCS plugger

4. Lading fra stikkontakt

Grønne Mil's Ladeskole - Brent stikk
kilde: elbil.no

Undersøkelser viser at et stort flertall elbileiere lader kjøretøyet fast med mode 2 ladekabler. Dette skyldes trolig uvitenhet både hos elbileiere, men også hos forhandlere av elbiler som anbefaler kundene å benytte disse kablene som alternativ/erstatning for ladestasjon. Dette kan innebære stor risiko, da de elektriske anleggene som benyttes ofte ikke er dimensjonert for denne type belastning, men beregnet for laster med lav effekt som husholdningsapparater, eller høy effekt over korte perioder fra f.eks. varmtvannsberedere, komfyrer, støvsugere, verktøy, eller lignende. Lading av elektriske kjøretøy trekker høy effekt og påfører det elektriske anlegget stor belastning over lenger tid, gjerne mange timer. Dette kan føre til risiko for branntilløp flere steder på den aktuelle kursen som er benyttet uten at det tilsynelatende er noe «galt» med det elektriske anlegget. De vanligste områdene for branntilløp er i selve stikkontakten eller andre koblingspunkter på den aktuelle strømkursen mellom stikkontakten og sikringsskapet. Risikoen øker om det elektriske anlegget er gammelt og/eller strømkabelen ikke er festet tilstrekkelig på en eller flere koblingspunkter mellom sikringsskap og stikkontakten hvor det lades fra. Utvikles det varmgang i stikkontakter, vil dette videre kunne påvirke egenskapene til stikkontakten som ytterligere øker risikoen for branntilløp over tid.


Sikring av stikkontakter ment for lading av elbil

Grønne Mil's Ladeskole - Jordfeilbryter
Jordfeilbryter

Stikkontakter som er tiltenkt brukt til lading av elbil skal tilegnes egen kurs og skal sikres med egnet jordfeilvern (Type B) for denne type belastning. Jordfeilvern som normalt benyttes i sikringsskapet kan i visse tilfeller bli påvirket og «blendet» av støyen en elbil lager under lading og kan i verste fall ende i at det ikke vil fungere som tiltenkt og kan potensielt være livsfarlig. Korrekt sikring av kursen med rett jordfeilvern er derfor veldig viktig. Se mer informasjon i avsnittet om jordfeilvern.

Grønne Mil's Ladeskole - CEE industrikontakt
CEE industrikontakt

For videre å redusere risikoen kan den vanlige stikkontakten byttes ut med industrikontakter som er beregnet for høyere belastning over lenger tid. Da en vanlig husholdningskontakt er beregnet for belastning på 10A eller lavere over kortere tidsperioder, så er industrikontaktene designet for å tåle høy konstant belastning over lenger tid. Videre må kabelen som trekkes mellom sikringsskap og uttaket være dimensjonert korrekt.

DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) har i samarbeid med Norsk Elektroteknisk Komite (NEK), Elbilforeningen og NELFO, utviklet en veiledning til installasjon av ladeutstyr for elektriske kjøretøy. Det anbefales her en maksimal kontinuerlig ladestrøm på 8A fra stikkontakter. På bakgrunn av dette blir alle nye strømkurser med stikkontakt (SCHUKO) som er dedikert til lading av elektriske kjøretøy maksimalt sikret med 10A.

Lading fra eksisterende stikk = bruksendring

Parkeringsplasser med stikkontakter tiltenkt fast lading av elbil må sikres mot overbelastning og jordfeil. Dersom eksisterende kurs med vanlig stikkontakt skal benyttes for regelmessig lading, vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, som krever at anlegget «skal være egnet til forutsatt bruk«. Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk, det vil si jordfeilbryter type B, samt maks 10 A sikring for vanlig stikkontakt.

Tilkobling og frakobling

Når en lader fra stikkontakt har en ikke samme kommunikasjon mellom bil og strømkilde som ved lading fra ladestasjon. Der hvor ladestasjonen og bilen låser kabelen på plass inntil det «gis beskjed» om avslutning av lading før ladekabelen kan kobles fra, så vil du med en mode 2 ladekabel kunne dra ut ladekabelen midt under lading. Dette kan føre til lysbuer i stikkontakten som over tid vel degradere egenskapene til stikkontakten og øker risikoen for varmgang og branntilløp.

Anbefalingen er derfor at ved tilkobling kobles til stikkontakt først og deretter til elbilen. Ved avslutning av lading anbefales det at ladingen stoppes i bilen eller med nøkkelen for så å koble fra bilen først, og deretter koble fra i stikkontakten.


5. Ladeskole: Ladekabler

Ladekabler til elbil kan virke komplisert, men er ikke så komplisert som man skulle tro. Man kan egentlig sammenlikne ladekabler til elbil med USB ladekabler til telefonen. USB ladekabelen til telefonen er lik til alle telefoner i den enden (forsyningsenden) som enten settes inn i PCen, eller i ladeadapteret som plugges i veggen. I andre enden er det avhengig av om du har en Apple (iPhone) eller en Samsung (eller annen Android telefon). Det samme gjelder for elbiler (og ladbare hybrider). Det er i hovedsak to standarder for pluggene som skal inn i bilene, Type 1 (J1772) eller Type 2 (IEC-62196). Utover dette trenger en å vite litt om maks støttet ladeeffekt bilen støtter, samt hva slags type lading som skal gjennomføres før en vet hvilken ladekabel du skal benytte til din elbil eller ladbare hybrid.


Mode 2 eller Mode 3 ladekabel?

Mode 2 ladekabler

Mode 2 ladekabler omtales også som nødladere og sammenliknes ofte med «Jerrykannen» (reservekannen) i en bensin/diesel bil. Denne ladekabelen er veldig fleksibel da den lar deg lade direkte fra stikkontakt eller industrikontakt hvor som helst.

OBS! Etter Norsk lov skal alle nyinstallasjoner av stikkontakter (SCHUKO) beregnet for bruk mot lading av elbil sikres med maks 10A. Derimot leverer bilprodusentene ofte mode 2 ladekabler med ladestrøm over dette med sine kjøretøy. Dette kan forårsake problemer ved lading på disse uttakene. Stikkontakter er ikke beregnet for denne type belastning over lenger tid, og det er mange tilfeller av både branntilløp og brann grunnet overbelastning av stikkontakter i forbindelse med elbillading.

Mode 3 ladekabler

Mode 3 ladekabler benyttes ved lading fra ladestasjoner og ladestolper med type 2 uttak. F.eks. ladestasjoner for hjemmet eller kommunale ladestasjoner/ladestolper.


Ladeeffekt (kW) på ladekabler

Både Mode 2 og Mode 3 ladekabler finnes med støtte for forskjellig maks støttet ladeeffekt oppgitt i kilowatt (kW). Ladekablene spenner seg normalt fra 2,3kW til 22kW. Dette da ikke alle elbiler støtter like høy ladeeffekt (høy ladeeffekt = raskere lading). Hvilken ladeeffekt kabelen støtter regnes ut fra hvilken spenning (V) kabelen støtter (230V / 400V), hvilken ladestrøm (A) den støtter (normalt 16A eller 32A), samt hvor mange faser (f) den benytter/støtter (1 eller 3 faser).

Det er 3 faktorer som bestemmer hvor hurtig elbilen kan lade.

  1. Maks ladeeffekt ut av ladestasjonen
  2. Ladekabelens maks støttede ladeeffekt
  3. Elbilens maks støttede ladeeffekt

Ved å sørge for at ladekabelen minst støtter maksimal støttet ladeeffekt i elbilen, vil du være sikker på at ladekabelen ikke er den begrensende faktoren når tilgjengelig ladeeffekt fra ladestasjonen er høy. Ladeeffekt i kW er dog ikke nødvendigvis at ladekabelen støtter alle lavere ladeeffekter, noe som bestemmes av antall faser og ampere ladekabelen støtter. Se illustret i tabellen under.

Tabell for kompatibel ladeeffekt ved bruk av forskjellige ladekabler.
Kompatibilitet ved bruk av forskjellige ladekabler mot tilgjengelig ladeeffekt. Begrensende faktor i kabel (ampere eller antall faser) markert i rødt.

Ampere (A) på ladekabler

Hvilken «ladehastighet»/ladeeffekt kabelen leverer bestemmes av hvor mange ampere (normalt 16A eller 32A) kabelen kan levere, samt hvor mange faser kabelen har (se avsnittet under om faser). 32A kabler støtter høyere ladeeffekt enn 16A kabler, men vil også fungere på ladekilder som tilbyr 16A. I disse tilfellene vil effekten strupes. Benytter du en ladekabel som kun støtter 16A lading, så vil du ikke kunne dra nytte av full effekt fra ladekilder som tilbyr 32A, men du vil i de aller fleste tilfeller kunne lade med begrenset ladehastighet.


Faser (1f / 3f) på ladekabler

Ladekabler med type 1 standarden leveres kun med 1 fase og vil derfor kun støtte ladeeffekter opptil 7,4kW (230V, 32A), mens ladekabler med type 2 standarden kan utnytte 3 faser og støtter ladeeffekter opptil 22kW (400V, 32A, 3f). 1 fase og 3 fase kabler virker normalt om hverandre uavhengig av hva du har tilgjengelig i fra kilden. Lader du med en kabel som kun har 1 fase i fra en kilde som tilbyr 3 faser, så vil du ikke kunne dra nytte av full ladeeffekt/ladehastighet.


6. Ladeskole: Ladestasjoner

Ladestasjoner leveres med forskjellig ladeeffekt og med eller uten fastmontert ladekabel. Når ladestasjon skal velges, så kan det være lurt å tenke på blant annet:

  1. Hvilken tilgjengelig effekt finnes det der ladestasjonen skal monteres?
  2. Skal ladestasjonen benyttes til 1 eller flere elbiler?
  3. Hvilken ladekontakt har bilen(e)?
  4. Hvilken ladeeffekt støtter elbilen(e)?

Ladestasjon og ladeeffekt (kW)

På en ladestasjon er det antall kW som angir ladehastigheten. Dette avhenger dog av at elbilen som lades støtter samme ladeeffekt/ladehastighet, samt at ladekabelen som benyttes gjør det samme. Gjør de ikke det, så vil effekten/hastigheten automatisk reduseres til maks av hva elbilen og/eller ladekabelen støtter. For å finne ut hvor lang tid det vil ta å lade din elbil, tar man utgangspunkt i 2 faktorer. Elbilens batterikapasitet (kWt), samt ladeeffekten (kW) som beyttes.

Grønne Mil's Ladeskole - Batterikapasitet / ladeeffekt = timer

Ladestasjon med eller uten kabel

Ladestasjoner leveres med fastmontert kabel, eller kun med type 2 uttak. Velg derfor det som passer ditt bruk best.

Fastmontert kabel

Fordeler:
+ Ladestasjonen er alltid klar til å kobles til
+ Ingen bekymring om at ladekabelen forsvinner

Ulemper:
– Passer kun til kjøretøy med samme kontakt (type 1 eller type 2) som pluggen på den fastmonterte kabelen
– Om kabelen går i stykker, må denne skiftes av autorisert installatør (om mulig)

Uten fast kabel

Fordeler:
+ Kan benyttes av alle elbiler med korrekt mode 3 ladekabel (kjøpes separat)
+ Kan enkelt tilpasse lengden på kabelen etter behov siden dette kjøpes separat
+ Enkelt å erstatte defekt kabel uten behov for autorisert installatør

Ulemper:
– Må kjøpe ladekabel separat
 Kabelen kan fjernes av uvedkommende om den ikke låses fast i bil og/eller ladestasjon. Dette krever at bil og/eller ladestasjon støtter låsing av kabelen.

Lading og jordfeilvern (DC-RCM, RDC-DD, type B)

Nye forskrifter krever at ladestasjoner sikres mot jordfeil. Type jordfeilvern/beskyttelse avhenger av type installasjon og f.eks. eksisterende vern i ladestasjonen.

Jordfeilvern ved lading fra stikkontakt eller industrikontakt

Grønne Mil's Ladeskole - jordfeilvern ved lading fra stikkontakt
Ved installasjon av stikkontakt eller industrikontakt ment for lading av elbil skal kursen sikres med jordfeilvern Type B med forankoblet automatsikring type A. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

Installasjon av ladestasjon uten jordfeilvern innebygget

Grønne Mil's Ladeskole - Jordfeilvern ved lading fra ladestasjon uten jordfeilvern
Ved installasjon av ladestasjon uten innebygget jordfeilvern skal kursen sikres med jordfeilvern Type B med forankoblet automatsikring type A. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

Installasjon av ladestasjon med Type B jordfeilvern innebygget

Grønne Mil's Ladeskole - Jordfeilvern ved lading fra ladestasjon med Type B jordfeilvern
Ved installasjon av ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B, skal ladestasjonen kun sikres med type A automatsikring i sikringsskapet. Denne automaten skal ikke være en kombiautomat/jordfeilautomat, da dette kan forstyrre og blende type B jordfeilvernet.

Installasjon av ladestasjon med DC RCM / RDC DD modul

Grønne Mil's Ladeskole - Jordfeilvern ved lading fra ladestasjon med DC-RCM / RDC-DD
Ved installasjon av ladestasjon med DC RCM / RDC DD vern, kan man nøye seg med type A kombiautomat/jordfeilvern i sikringsskapet. Disse er normalt benyttet i norske sikringsskap for sikring av kurser og inneholder både overbelastningsvern og jordfeilvern.

7. Ladeskole: NEK400 Normsamling

Grønne Mil's Ladeskole - NEK400

NEK 400 er en normsamling utarbeidet av Norsk Elektroteknisk Komité og omhandler prosjektering og utførelse av elektrisk lavspenningsinstallasjoner. Dette inkluderer installasjon av ladeanlegg for elektriske kjøretøy. Normsamlingen oppstiller krav for å oppnå tilfredsstillende elsikkerhet, samt legger føringer for utforming av elektriske lavspenningsinstallasjoner. NEK 400 er beregnet til daglig bruk i alle installasjonsvirksomheter og rådgivende ingeniørvirksomheter som driver innen normsamlingens virkeområde.

NEK 400 er en bearbeidet norsk utgave av IEC 60364-serien, CENELEC HD 60364-serien samt enkelte utfyllende nasjonale normer. Normsamlingens formål er å bidra til tilfredsstillende sikkerhet og funksjon for elektriske lavspenningsinstallasjoner ved prosjektering og utførelse. Samlingen inneholder også metode for sluttkontroll og periodisk verifikasjon.

NEK normsamlingen kom for første gang ut i 1998 og har deretter kommet ut i reviderte utgaver hvert fjerde år. Siste utgave ble utgitt i 2018.

Viktige endringer i NEK 400:2018

Endringene i NEK400:2018 inkluderer blant annet endringer knyttet til lading av elbiler, batteriinstallasjoner, solcelleanlegg.

  • Offentlige ladeuttak skal være utstyrt med Type 2 kontakt/uttak og ikke industrikontakt (CEE) eller husholdningskontakt (SCHUKO)
  • Krav om overspenningsvern for tilkoblingspunktet. Dette kan være overspenningsvernet som står foran hele installasjonen.
  • Kravet til dedikert kurs (videreføring av NEK400:2014), men hvis det skal monteres et nytt ladepunkt i en eksisterende frittliggende garasje, kan dette monteres på eksisterende kurs, med noen forbehold (NEK 400:722.305.301 – Oppdeling av installasjoner)
    • 722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport, utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres.
  • Lading på vanlig stikkontakt (SCHUKO) er lovlig ved privat bruk, men skal være beskyttet med et overstrømsvern på 10A og jordfeilbryter Type B på en dedikert kurs
  • Individuelt jordfeilvern med merkeutløsestrøm ≤ 30 mA; jordfeilbryter Type B eller en kombinasjon med Type A/F og utstyr for detektering av DC feilstrømmer (RDC-DD 6mA)
  • Skjøteledning er ikke tillatt
  • Overganger skal ikke benyttes, med mindre det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet

8. Ladeskole: Planlegging og prosjektering av ladeinstallasjoner

Grønne Mil's Ladeskole - Lading av elektriske biler

DSB ( Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap), Nelfo, Norsk elbilforening og NEK (Norsk Elektroteknisk Komité) utviklet en veiledning som omhandler installasjon av ladepunkter og ladestasjoner for elbiler. Hensikten med veiledningen er å gi råd og informasjon om sikker planlegging og utførelse til rådgivere, installatører og borettslag ol. Veiledningen skal gi grunnlag for å vurdere riktig valg av utstyr og løsning.

Takk for at du besøkte Grønne Mil’s ladeskole. Nøl ikke med å gi oss en tilbakemelding om du savner noe, du oppdager feil, eller du ønsker at vi legger til noe i Grønne Mil’s ladeskole.