Få levert innen 1-3 dager med frakt fra kun 49,-

Få levert innen 1-3 dager med frakt fra kun 49,-

Hvordan velge riktig ladekabel?

Lurer du på hvordan du velger riktig ladekabel til bilen din? Det viktigste er å sikre at du har en ladekabel med riktige kontakter. Men for å kunne lade bilen din med maksimal hastighet, er det nyttig å vite mer om uttrykk knyttet til ladeeffekten. Les nedenfor og finn ut hvordan du velger ladekabelen som passer best til bilen din.

Lading = Mode 2 eller Mode 3

Mode 2 ladekabler omtales også som nødladere og sammenliknes ofte med “Jerrykannen” (reservekannen) i en bensin/diesel bil. Denne ladekabelen er veldig fleksibel da den lar deg lade direkte fra stikkontakt eller industrikontakt hvor som helst.

OBS! Etter Norsk lov skal alle nyinstallasjoner av stikkontakter (SCHUKO) beregnet for bruk mot lading av elbil sikres med maks 10A. Derimot leverer bilprodusentene ofte mode 2 ladekabler med ladestrøm over dette med sine kjøretøy. Dette kan forårsake problemer ved lading på disse uttakene. Stikkontakter er ikke beregnet for denne type belastning over lenger tid, og det er mange tilfeller av både branntilløp og brann grunnet overbelastning av stikkontakter i forbindelse med elbillading. For å redusere risikoen kan den vanlige stikkontakten byttes ut med industrikontakter som er beregnet for høyere belastning over lenger tid.

Mode 3 ladekabler benyttes ved lading fra ladestasjoner og ladestolper med type 2 uttak – offentlige eller hjemmeladere. Ofte også kalt “type 2 ladekabel” eller “Mennekes ladekabel” (etter selskapet som etablerte standarden). Dette er den sikreste måten å lade elbilen på.

Ladekontakt i bil = Type 1 eller Type 2

Nyere elbiler og ladbare hybrider leveres med 1 av 2 eksisterende standard ladekontakter for “normallading” (AC). Dette er enten Type 1 (J1772) eller Type 2 (IEC-62196) ladekontakt. Dette er styrende for hvilke ladekabler som passer til kjøretøyet. Det er kun 1 standard for tilførselssiden for normallading fra ladestasjon (mode 3 lading), noe som betyr at kablene da alltid har Type 2 plugger i andre enden. Disse kablene omtales ofte på folkemunne som Type 2 kabler uavhengig av om det er Type 1 eller Type 2 plugg på kjøretøysiden.

Ladekontakter

Ladeeffekt (kW) på ladekabler

Både Mode 2 og Mode 3 ladekabler finnes med støtte for forskjellig maks støttet ladeeffekt oppgitt i kilowatt (kW). Ladekablene spenner seg normalt fra 2,3kW til 22kW. Dette da ikke alle elbiler støtter like høy ladeeffekt (høy ladeeffekt = raskere lading). Hvilken ladeeffekt kabelen støtter regnes ut fra hvilken spenning (V) kabelen støtter (230V / 400V), hvilken ladestrøm (A) den støtter (normalt 16A eller 32A), samt hvor mange faser (f) den benytter/støtter (1 eller 3 faser).

Det er 3 faktorer som bestemmer hvor hurtig elbilen kan lade.

  1. Maks ladeeffekt ut av ladestasjonen
  2. Ladekabelens maks støttede ladeeffekt
  3. Elbilens maks støttede ladeeffekt

Tips! En enkel tommelfingerregel for utregning av ladetid fra tomt til fullt batteri er å ta batterikapasiteten (kWt) og dele på maksimal støttet ladeeffekt (kW). Dette gir ladetid i timer.

Ved å sørge for at ladekabelen